Thursday, December 29, 2011

sanbut 2012


i'm attending if possible

wa dbout u?

Thursday, November 24, 2011

Monday, October 31, 2011

HIMPUN, why u no success?


Dengan NAMA ALLAH saya mulakan pena
Perkongsian khas untuk Ikhwah ANSAR yg dikasihi.
---------------------------------------------------------

HIMPUN berjaya kumpul plh ramai 5000 yg hadir, ikut Berita Harian Online, TheStar, TheSun, banyak bloggers dan yg pergi. Stadium blh muat 82k, tetapi tingkat atas stadium totally kosong. Kawasan bertentangan stage kosong, yg ada hanya di sebelah kiri kanan penceramah. Persediaan PA System utk capacity 100k. PA System di bawa dari luar, x mampu gunakan PAS System stadium yg dah dirosakkan oleh UMNO tahun 2005 dulu.
Bagi saya yg sungguh rapat dgn Stadium Shah Alam, malah diamanahkan utk melakukan pelbagai audit dalaman stadium Shah Alam, saya lebih suka menggunakan jumlah 3-4k setelah bertanya kepada pakar stadium Shah Alam sendiri. Semua fakta gambar & video dari awal program hingga akhir akur dengan jumlah maksimum 4k itu.
Ya jumlah tidak penting, yang penting kehadiran. Saya ikuti penuh teliti isu HIMPUN sejak dari awal idea HIMPUN, hinggalah semua ucapan semalam. Saya bercakap sejak dari awal dgn pelbagai sahabat2 jama'ah dan sahabat yg menjayakan HIMPUN apa yang saya risaukan. Ramai bersetuju, namun ada yg berkeras. Itu biasa.

Saya simpulkan HIMPUN ianya GAGAL. Saya mohon maaf pada ikhwah. Saya mohon maaf atas kesimpulan saya, malah saya memohon maghfirah Allah jika saya tersalah menilai.
Pandangan saya blh sahaja dibantah oleh sesiapa yg ada pandangan lain, saya tidak kisah. Jika ada kesempatan saya mahu berbincangan lebih jauh dan ilmiah, berfakta.
Lebih dari itu saya melihat HIMPUN telah menimbulkan satu persepsi yang buruk pula terhadap kegagalan berhimpun tersebut di kacamata musuh Islam. Ada yg bertepuk, ada yg suka kononnya Ummat Islam pun masih terus gagal bersatu.
Itu satu FITNAH hasil dari HIMPUN.
Antara punca HIMPUN GAGAL;

(1) HIMPUN bertitik tolak dari satu perkara yg tidak benar. Isu Kalimah Allah, isu tukar M'sia kepada negara Kristian, isu serbuan JAIS di DUMC dikatakan dijadikan pencetus HIMPUN, dan mereka menjadikan rujukan pada media fasiq yg salah dan membawakan berita jahat sebagai rujukan. Seluruh berita dan fakta salah dijadikan rujukan HIMPUN, sepanjang hari. Ucapan tanpa fakta Harussani dan ZulNordin di ulang tayang dlm berkempen.
(2) HIMPUN bergerak atas semangat, menafikan fakta. Ramai penceramah berkata HIMPUN satu-satunya kumpulan manusia seramainya selepas isu Natrah, dan HIMPUN tiada kaitan politk. Mereka nafikan 23/7/2006 telah berlaku satu perhimpunan puluhan ribu (walau x sebut sejuta seperti semalam) ummat Islam di Masjid Wilayah yg dilakukan oleh puluhan NGO yg benar-benar atas nama NGO & pertubuhan.
(3) Selepas perhimpunan 2006 yg langsung tidak diendahkan oleh kerajaan dan UMNO, malah semua NGO utama HIMPUN semalam tidak pernah sesekali terlibat; ISMA, PEKIDA, PERKASA, malam UMNO. Selepas 2006, UMNO mengutuk penuh perhimpunan itu dengan kata itu program pembangkang walau tidak ada seorang pun wakil pembangkang berucap ketika pgm 2006 itu. Semua resolusi perhimpunan 2006 dibakul sampahkan oleh kerajaan, orang bukan Islam gembira bertepuk tangan sebab UMNO membela mereka.
(4) PEMBELA ditubuhkan 12/7/2206, saya diamanahkan dalam AJK PEMBELA bukan atas nama parti, dan bersama dgn NGO lain utk menyuarakan kebimbangan dan kebersamaan dlm perkara aqidah. Resolusi dibuat utk ada perubahan oleh kerajaan khasnya yg sa pemegang kuasa.
(5) NGO2 yg tidak bersama tersebut, atau yg tidak mahu bersamaa dgn PEMBELA termasuk ISMA, PEKIDA PERKASA dan ramai figure UMNO lain; Abu Shah, Ayahanda Samseng Pekida, Zul Nordin, Ezam, Ibrahim Ali dan lain2 bercakap lantang kempen utk HIMPUN dan berkata mereka adalah juara aqidah ummat, dan menyalahkan siapa2 lain yang tidak bersama. Kalau lah semua NGO yg dikatakan 3000 itu hadir, tidak akan berlaku spr semalam.
(6) NGO2 yg terlibat semalam bercakap isu Melayu lebih dari isu Islam. Itu kegagalan plg utama. Mereka tetap pegang jaga Melayu, Islam terpelihara. Segala amaran TGNA bahawa perjuangan bertitik tolak dari bangsa adalah satu yg pasti gagal utk memelihara Islam dipandang kecil. Benda yg sama diulang-ulang oleh mereka semalam, termasuk oleh ISMA dgn bersungguh sekali.
(7) Agenda tersebunyi. Walau sensitif isu ini; ISMA sebagai the only jamaah Islam yg terlibat dlm HIMPUN secara rasmi mempunyai agenda tersendiri utk berkempen kepada ISMA. Semua tahu ISMA bercakap pada nada Melayu yg sama lantang seperti PEKIDA, PERKASA, PROWARIS, PEWARIS dan UMNO, ZulNordin, Ezam, Ibrahim Ali, geng kepa lembu Shah Alam etc. Banner ISMA adalah banner paling besar di stadium, dan ikhwah ramai yg tidak pernah melihat banner sebesar alam itu. Melayu Sepakat Islam Berdaulat, berkempen utk sesuatu agenda.
(8) Pengolahan agenda yg disembunyikan. Ramai tertanya siapa yg berucap; namun dirahsiakan sejak awal. Agenda asal utk ucapan ZulNordin dan Ibrahim Ali diubah, walau tetap gagal memberikan keyakinan semula. ISMA dan kumpulan extremist Melayu lain berterusan menggunakan ucapan ZulNordin sebagai rujukan isu murtad. Masya Allah! Ketua Wanita ISMA berterusan menggunakan kenyataan perkauman dan jahat ZulNordin dalam promo HIMPUN di Adelaide & Melbourne, malah di website.
(9) ISMA merayu sokongan IKRAM, HALUAN, ABIM dan PAS. Ini fakta; IKRAM, HALUAN, ABIM dan PAS tidak bersama; walau dlm website HIMPUN cuba diwar-warkan jamaah ISLAM tersebut terlibat dlm HIMPUN. Ketidaklibatan mereka sebagai pertubuhan bukan sebagai individu. Dalam ertikata lain; hanya ISMA sahaja yg bergerak bersendirian atas pilihan jama'ah mereka, bersama dengan kumpulan extremist Melayu yg lain. Itu pilihan dan itu agenda tersendiri mereka.
(10) ISMA mahu bersungguh2 agar IKRAM, ABIM & PAS berada bersama mereka dlm HIMPUN, merayu di sana-sini dan marah dgn apa jua kenyataan yg tidak bersetuju dgn HIMPUN. Yang plg pasti, dalam pengolahan semua agenda, objektif dan fakta2 lain beraitan HIMPUN, kesemua nama jama'ah Islam di atas tidak dilibatkan secara rasmi dan bersungguh, sedangkan ISMA tahu itulah antara tunggak gerakan dakwah Islam yang mendominisi di M'sia. Bagi mereka yg prihatin dan faham, perkara ini difahami dgn mudah apa agenda sebenar yg tidak perlu dinyatakan secara umum di sini.
(11) ISMA cuba menyalahkan ijtihad berdasarkan syura PAS utk tidak terlibat, sedangkan ISMA begitu tahu stand rasmi PAS dalam perkara murtad dan sebagainya yg menjadi cetusan kepada idea HIMPUN tersebut. Kalau penganjur HIMPUN mengambil kira persetujuan PAS dalam isu perhimpunan 2006, bermaksud tidak akan timbul isu PAS tidak terlibat. Kenyataan sahabat saya beberapa minit tadi "kalau berani bermain dgn api, mesti bersedia kalau terbakar..." Wallahu'alam.
(12) Dalam Press Conference terakhir HIMPUN; Yusri dgn jelas menyatakan "HIMPUN masih BELUM PASTI" apa tindakan yg hendak dilakukan selepas berHIMPUN semalam. Wartawan yg bertanya mengulangi soalan itu disebabkan masyarakat tertanya-tanya utk apa behimpun jika ada kuasa yg boleh merubah? Jawapan itu tidak diberikan hingga saat ini, tidak pun dinyatakan dgn jelas "what next" utk HIMPUN. Itu kegagalan plg utama.
(13) Saya sempat ikuti tulisan blog, FB, tweet etc... masing2 bertanya, apa yg hendak dicapai selepas HIMPUN walau program cuba dibangkitkan dgn penuh semangta oleh penganjur dgn slogan, ucapan takbir, air mata, jetian dan sebagianya. Tidak ada satu pun yg meminta dlm resolusi utk undang2 Akta Murtad yang sudah 3 kali di bawa oleh pembangkang, TG Haji HAdi dan Salahuddin Ayyub, tetapi ditolak mentah2 oleh UMNO dan Perdana Menteri utk dinilai semula.
(14) Penting; terakhir yg mahu saya kongsikan; Ummat Islam ada 2 kekuatan utama, aqidah dan ukhuwwah. Pada masa ini kekuatan aqidah sudah menjadi kulit bawang, dan kekuatan ukhuwwah rosak disebabkan perkauman & extremist. Tidak ada apa yg tinggal pada kita dengan hilangnya kedua itu. Kita pula diajak oleh HIMPUN untuk terus memandang ke luar kotak kepada Kristianiasasi; Kristian, Yahudi atau Hindu antara agama yg melaksanakan ajaran agama mereka utk berdakwah & menarik manusia ke agama mereka. Kita tidak buat dakwah, malah kita berbangga dgn perlembagaan & Raja yg sgt rosak diharap menjaga aqidah kita. Kita langsung tak kisah sebab utama murtad dan Kristianisasi yg diperakui oleh semua ulamak dunia; iaitu seranganSECULARISME yg memisahkan Islam dari kehidupan. PAS minta HIMPUN tekankan isu dalaman bukan luaran semata (Kristianisasi), tapi HIMPUN menolak dan HIMPUN lebih mahu menonjolkan kekuatan Islam dengan seolahnya mahu menunjukkan kekuatan jumlah sejuta atau 100k yg hadirpada semalam itu kepada non-Muslims. Berlakulah ucapan perkauman dan beramaran oleh ramai yg berucap, termasuk amaran oleh Pengerusi sendiri yg berapi-api melihat ke luar.

Apa natijah terhadap pembinaan kekuatan dalaman ummat Islam di Malaysia?


Ikhwah;

Tulisan sahabat2 dan adik ISMA yg sangat rapat dengan saya sama ada di Malaysia atau di sini; dan beberapa individu yg pergi atas kapaciti peribadi menyatakan kesal dengan PAS. Saya melihat ramai yg pergi dgn wajah yg begitu ikhlas, dan bersungguh mahukan perubahan. Bersungguh (dan agak naif) kadangkal dalam mengharapkan perubahan dan sokongan kerajaan dan pihak berkuasa.
Tapi apa yang salah adalah organiasasi penganjur utama yang cuba mengarahkan kemarahan dan keikhlasan masyarakat tersebut untuk menjuaran suatu isu yg ramai tidak bersetuju. Dan satu lagi, agenda tersebunyi pengajur tertentu yg blh saya syarahkan dalam tulisan lain. Itu yg bahaya dan salah.
Tahun 2011 tidak sama dengan tahun 2006 atau tahun 1952 ketika isu Nathrah. Fakta dan maklumat berada dihujung jari manusia, Islam dan bukan Islam. Menusia sekarang begitu bijak menilai, dan masyarakat sekarang sudah tidak sukar pemikiran mereka di jadikan ta'asub kepada satu-satu dokrin yg dibawa (sila fahami erti 'asobiyyah / ta'sub yg sebenar dlm hadith nabi).
Hasil dari HIMPUN, Ummat Islam kena begitu insaf; apakah sebab untuk Ummat Islam mesti bersatu, dan yg keduanya; apakah faktor yang mewajibkan Ummat Islam untuk bersatu? Kena jawab betul-betul dengan objektif bukan secara umum tanpa hakikat sebenar. Ini sangat penting.
Ucapan atau apa jua ungkapan atau kempen untuk bersatu semata atas nama Melayu Islam, sedangkan Ummat Melayu Islam sendiri tidak mahu berubah atau dinafikan dari proses perubahan oleh apa jua pihak; maka PAS akan berterusanlah meneruskan 'amal dakwah & tarbiyyah jama'ah ini utk semua manusia terutamanya kepada saudara-mara kita sahabat di dalam UMNO. Itu sasaran utama 'amal Islam kita.
Akhir sekali;
Jadi ikhwah & sahabat semua, kerja antum & kita yg menulis dan membaca ini masih sgt byk menanti. Bukan mudah. Nak ber'amal dgn kerja Islami, nak selesaikan amanah khusus belajar dan mencari nafkah hidup serta yg paling mencabar dan berat ujiannya utk memastikan diri kita terus istiqam buat kerja Islam selama ada nafaz ini.
Susah tapi kita tiada pilihan. Kalau bukan kita siapa lagi...
Wallahu'alam.
Astaghfirullah Al'Adzim.
Suasana ketika ucapan utama
Padangan dari main stage VIP
Nasyid yg terpaksa habis lewat keran tiada hadirin
Permulaan ucapan, hanya inilah sahaja hadirin di pentas utama ketika bermula
Main stage VIP
Wajah2 hadirin yg ikhlas.
Kilauan bendera Samseng PEKIDA di sana-sini
Nasyid, lagu2 jihad di awal program menantikan kehadiran
Setting up PA System seluruh staium konsep circular surround system utk capacity 100k
Adik2 ISMA & PEMBINA dari kampus yg hadir dgn penuh semangta dan ikhlas
Banner Melayu Sepakat… Ada suatu yg hendak dinyatakan atas banner itu…
RELA, agensi kerajaan persekutuan selain polis dan lain2 yg diturunkan dlm jumlah yg ramai utk membantu program.
Ustaz ini jual buku, dan berceramah panjang tanpa serious dan tidak menjelaskan isu Kristianiasasi yg diminta utk beliau terangkan, byk nada bergurau walau isu aqidah adalah serious.
i cant agree more.. moga bermanfaat bagi mereka yg betul2 inginkan kebenaran dan selamtkan aqidah..

Thursday, August 25, 2011

Jangan Tidur Lambat

Jangan Tidur Lambat, nanti ada penyakit!

image

Tidur yang nyenyak dan sempurna sangat penting. Jika kita tidak tidur dengan baik, racun dalam tubuh kita akan terkumpul dan ini akan mempengaruhi tahap kesihatan serta emosi kita.

Punca utama kerosakan hati adalah:

1. Tidur terlalu lewat dan bangun lambat adalah penyebab utama

2. Tidak buang air kecil di pagi hari.

3. Terlalu banyak makan.

4. Tidak mengambil sarapan.

5. Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan.

6. Mengambil terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan, dan perasa tiruan.

7. Mengambil terlalu banyak makanan berminyak. Jangan mengambil terlalu banyak makanan berminyak walaupun makanan yang menggunakan minyak goreng terbaik seperti minyak zaitun. Elakkan mengambil makanan berminyak ketika anda dalam keadaan letih, kecuali ketika badan sedang dalam keadaan betul-betul fit.

8. Mengambil terlalu banyak makanan juga boleh memberikan beban berlebihan kepada hati. Sayuran seeloknya harus dimakan mentah atau dimasak 3-5 bahagian sahaja. Sayuran yang dimasak harus dimakan dalam satu sajian dan tidak disimpan.

Kita harus mengamalkan gaya pemakanan yang sihat dalam kehidupan. Amalan pemakanan yang sihat sangat penting bagi memastika tubuh kita untuk menyerap dan menyingkirkan bahan kimia yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Kerana ....

Fahami bagaimana tubuh kita berfungsi:

Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.

Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.

Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.

Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.

Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.

Oleh kerana itu, dapatkan tidur yang sempurna dan jangan tidur terlalu lewat.

Sharing Is Caring~!

Sunday, August 14, 2011

What do you expect

‎"How do you expect kids to listen to their parents when

1. Tarzan lives half naked,

2. Cinderella comes home at midnight,

3. Pinocchio lies all the time
,
4. Aladdin is the king of thieves,

5. Batman drives at 200 mph
,
6. Sleeping Beauty keeps sleeping,

7. Snow White lives with 7 guys.

We shouldn't be surprised when kids misbehave - they get it from their story books.

Friday, July 29, 2011

Demokrasi

video

Ini mungkin fenomena di indonesia

di Malaysia?

Wat say u??

Monday, July 18, 2011

Taujih 3 : Phrase of the day

Thomas Jefferson:

Apabila Rakyat takut kepada kerajaan,
Ia dinamakan Penjajahan (tyranny),

Apabila Kerajaan takut kepada Rakyat,
Itu Namanya Kemerdakaan (Liberty).

Tuesday, June 28, 2011

Gemuk = haram kat Jepun

266db8cbc3d7b9290ec5de14924136db d3900sk Di Jepun, Kegemukan Adalah Haram!

Jepun mungkin adalah satu-satunya negara yang meluluskan Undang-Undang anti-obesity atau anti-gemuk di dunia.


Undang – Undang yang disahkan tahun lalu tersebut melarang masyarakat Jepun untuk gemuk.


Bagi seorang lelaki dewasa, pinggang yang melebihi 33.5 inchi adalah gemuk. Bagi wanita dewasa, 35.4 inchi. (aik? perempuan lebih besar dari lelaki?)


Apabila anda melebihi had maksimum tersebut, maka anda harus ikut kaunseling dengan doktor, pergi ke gym, dan memakai pedometer sehingga berat anda setara atau dibawah batas maksimum.


Disamping itu, boss anda juga akan di denda kerana anda gemuk, kecuali boss tersebut membayar kos perbelanjaan gym anda


Alasan Undang – Undang ini adalah dengan semakin sedikit orang yang gemuk, maka semakin rendah biaya kesihatan yang dikeluarkan oleh negara tersebut.



source:
http://akuislam.com/blog/fakta-menarik/di-jepun-kegemukan-adalah-haram/#axzz1QdVizmWc

Tuesday, June 21, 2011

Siri II: itu ini PRK UTP

Oleh : Hasmadi Hasbi

Ada Apa Dengan Pilihanraya Kampus (PRK) UTP?? Siri II

Ironinya, pada tahun 2007, ledakan kesedaran politik kampus UTP berada dalam keadan hibernasi apabila kedua-dua kerusi umum dan program dimenangi mudah tanpa pertandingan. Walaupun pada awalnya enam calon menghantar nama untuk beradu kerusi umum, namun pasca penamaan calon menyaksikan seorang daripada mereka telah di’MatJenin’kan kerana angan-angannya untuk bertanding dalam PRK pada tahun ini hanya tinggal angan-angan dek kerana pencalonannya ditolak. Ada yang menyifatkan kemenangan calon-calon dalam PRK pada tahun 2007 adalah kemenangan dalam kekalahan.

Pada tahun 2008, nampaknya, lena PRK UTP tersedar dari hibernasinya. Letusan supernova pengundi pada tahun 2005 nampaknya kembali lagi pada PRK kali ini. Sebelas (11) calon telah menamakan diri dan layak bertanding untuk merebut lima kerusi Majlis Tertinggi dan enam kerusi program dipertandingkan iaitu daripada program BIS, Kejuruteraan Petroleum dan Kejuruteraan Kimia, manakala enam kerusiprogram lagi menang tanpa bertanding iaitu daripada Kejuruteraan Awam, Elektrical dan Elektronik, Mekanikal dan ICT.

Kerencaman latarbelakang dan idelisme calon-calon memberi kesan Domino kepada bilangan keluar mengundi dan undian calon yang meningkat. Tempoh kempen juga menyaksikan beberapa insiden tegang seperti mengoyak poster dan banner calon lain, serta beberapa siri insiden provokasi antara calon. Atas beberapa kesilapan teknikal juga, SPR telah mengambil keputusan yang berat untuk memanjangkan tempoh kempen daripada satu minggu kepada dua minggu. Ini sudah tentu mencabar imuniti calon untuk mengekalkan momentum sokongan pengundi kepada mereka. Sudah tentu pencapaian PRK pada tahun ini sinonim dikaitkan dengan PRK pada tahun 2005 yang dilabel antara PRK UTP yang berjaya dengan kemenangan bergaya calon-calon yang bertanding.


Nuansa PRK UTP dibandingkan dari satu tahun dengan tahun yang lain menyajikan impresionistiknya yang tersendiri. StanzaPRK UTP masih lagi meneruskan perenggannya pada tahun 2009 , dengan pertandingan enam (6) penjuru merebut lima kerusi umum. Walaupun hanya kerusi umum yang menyaksikan pertandingan dengan enam penjuru, namun, kematangan calon-calon mencatur strategi untuk mencandu sokongan pengundi dilihat matang. Pelbagai sentimen dimainkan untuk mengekstasi pemikiran pengundi untuk menyokong para calon. Antara sentimen yang dimainkan adalah seperti sentimen batch, jantina, dan juga sentimen senior/junior dalam MPP. Ramai calon yang disifat Heavy Weight tampil dengan kekuatan, kredibiliti dan pengaruh masing-masing.

Wajah PRK pada tahun ini juga diserikan lagi dengan kehadiran seorang calon Non-Malay berbangsa India yang pertama sepanjang sejarah PRK UTP, yang akhirnya menyaksikan kemenangannya menduduki satu tempat dalam Majlis Tertinggi MPP UTP. Uslub kempen juga dilihat lebih sofistikated berbanding sebelum ini iaitu kempen yang menembusi gentian-gentian maya seperti Blog-blog, Facebook, Twitter dan lain-lain tanpa meninggalkan kaedah kempen yang konvesional seperti perang poster, banner dan kempen ke bilik-bilik.

Bersambung...

http://madi2mudamudi.blogspot.com/2011/06/ada-apa-dengan-pilihanraya-kampus-prk_19.html


Tuesday, June 14, 2011

PRK - itu dan ini

Oleh : Hasmadi Hasbi

Ada Apa Dengan Pilihanraya Kampus (PRK) UTP?

Menyingkap babak-babak Pilihanraya Kampus (PRK) UTP tahun-tahun sebelum ini, ianya tidak dapat lari dari mengalami pasang surut yang membadai padang politik kampus UTP. Acapkali kedengaran banyak pandangan dan cadangan daripada politikus dan pencinta politik kampus UTP seawal pra sehinggalah pasca PRK UTP. Ianya juga tidak dapat lari dari terus dikejar gosip-gosip, khabar-khabar angin, kritikan, pujian, kejian serta bermacam persepsi dan pandang sisi yang rencam dengan pendapat tersendiri. Dek kerana UTP mengamalkan sistem akademiknya yang unik, maka waqi’ (suasana) politik kampusnya sedikit unik berbanding kampus-kampus lain.


Jika diteliti perkembangan PRK UTP, bermula pada tahun 1997 yang menyaksikan PRK UTP yang pertama sehinggalah pada tahun 2003, proses penamaan calon akan berakhir dengan kemenangan mudah tanpa pertandingan.

Walaubagaimanapun, kehambaran PRK UTP yang kian sugul dari tahun ke tahun akhirnya berjaya dirobek menerusi PRK UTP pada tahun 2004 dengan penglibatan dua belas (12) orang yang menamakan diri sebagai calon untuk beradu merebut lima kerusi emas Majlis Tertinggi MPP UTP.


Setahun kemudian, pada tahun 2005, nampaknya, darjah kehangatan PRK UTP terus menyengat dengan penampilan sengit di antara calon yang bertanding. Dek kerana masalah teknikal di pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) UTP, akhirul kalam hanya enam (6) orang calon sahaja yang berjaya melepaskan diri untuk saringan pertama iaitu tapisan penamaan calon untuk melayakkan mereka bertanding dalam PRK UTP. Ternyata, suasana PRK UTP pada tahun itu disifatkan havoc dengan perang poster yang menghujani kampus. Jarum meter kesedaran politik kampus pada tahun ini dikira pada tahap klimaks.

Episod-episod cemas PRK tahun 2004 dan 2005 nampaknya meneruskan legasinya pada tahun 2006 dengan penglibatan sembilan (9) calon untuk merebut sekali lagi lima kerusi keramat dalam Majlis Tertinggi MPP UTP yang telah dibubarkan. Menelusuri kronologi PRK pada tahun itu, diamati kurang menonjolkan detik-detik suspenswalaupun agak menarik untuk diperhati dan diamati pertembungan antara calon veteran (bekas) MPP dan juga calon-calon muda yang dilihat kurang berpengalaman dalam aktiviti-aktiviti kampus. Kehambaran juga sedikit terasa dek kerana pembawaan calon-calon yang lahir dari spesies yang low profile. Skema keputusan pengundian seolah-olah bocor kerana, jangkaan dapat dibuat dengan tepat siapakah yang bakal dinobatkan sebagai pemenang untuk mengisi lima kerusi Majlis Tertinggi MPP UTP yang menjadi igauan setiap calon yang bertanding, hatta seawal penamaan calon lagi walaupun tempoh berkempen belum berakhir. Solute perlu diberikan kerana ada pihak yang berkempen bagai nak rak untuk menarik perhatian masyarakat kampus.


Bersambung...



Sumber : http://madi2mudamudi.blogspot.com/2011/06/ada-apa-dengan-pilihanraya-kampus-prk.html


Tuesday, February 15, 2011

Taujih 2 : Don’t wait until you feel like taking a positive action. Take the action, and then you will feel like doing it.


Garry my assistant. She helped me out of a bind by doing something she didn’t really want to do. However, after taking that first step, she became highly motivated, and her self-image improved dramatically. Her confidence started to soar, her personality blossomed and she became more assertive. She started setting bigger goals, her optimism rose, she became more positive. The results speak for themselves.

Let me point out that Garry started with only courage, compassion, pride, and humility, she was conscientious, absolutely dependable and a very hard worker. She developed other success qualities as a direct result o fusing what she already had. That’s a tremendous lesson for you to learn about motivation!

Don’t miss a major, major point. The motivation came after she took action. Lesson-don’t wait until you feel like taking a positive action. Take the action and then you will feel like doing it. That’s taking responsibility. And when Garry did that, the picture she had of herself changed and her life changed.

The same can happen for you. Don’t wait any more for the feeling to hit you. The motivation will come after you take those first steps.

JUST DO IT


Will you?

Sunday, February 13, 2011

Taujih 1: The secret of getting ahead is getting started

All of us have undoubtedly made the statement, “I don’t feel like it,” a number of times. This expression in this particular instance has nothing to do with whether or not we are having a coronary or a migraine. I has to do with something which we need to do and should do, but don’t want to do, so we simply say, “I just don’t feel like it.”

There’s been an on-going conflict between doing our own thing and not doing things we really don’t want to do because we don’t feel like doing them. But the question is , “Can we trust those feeling?” Looking at the physical, any of you who have ever participated in any athletic endeavor know there have been many occasions when you did not “feel like” going out for practice, but because you did not want to incur the wrath of the coach and face possible dismissal from the team, you grudgingly got prepared, went to the practice field, and resentfully started routine. A few minutes after you got into action, you began to feel a little better, and the more action you took, the better you felt. Then you went all out.

The message is simple: Do it and you will feel like doing it.

Just study and you will feel like studying

Just work and you will feel like working

Just read and you will feel like reading

Just love and you feel like loving

NIKE - JUST DO IT

How about you?


Saturday, February 12, 2011

Valentine ku abadi

1. Artikel : Ku punya gaya tersendiri meraikan cinta dan kawan

Seorang rakan ku (supi bukan nama sebenar) tiba-tiba berkata "Valentine dowh, Valentine! Nok aku tolong bli hadioh ko mung? haha.." Sambil membasuh cawan di sinki.

Aku tercengang. Diam. Otak aku yang layu ketika itu secara mendadak ligat memproses input. Maka aku output terhasil adalah :

- aku buat muka 'stone'
- pandangan aku tepat ke Supi,
- laju aku lontarkan persoalan " Nape mung eh? Mende rimau Valentine?"

Supi masih membilas cawannya, " Valentine la gilo! Sek guo mung ni, tobak eh..". dengan nada hampir tergelak.

" Mano aku taw, tok penah sambut eh, tok penah ado dale planner aku" . Aku mengacau air, alasan untuk aku terus di dapur, aku mahu berada dalam dialog itu. Sufi turut membuat air teh.

" Beli la bungo meroh ko awek mung, bungo kuning ko kawe tino mung hok mu rapat.. nate ni, wat2 tok tau.." Supi tergelak besar

Laju saja dia bab mengutuk. " romantik la skit bro.. say to your awek, i lap u vely much dowh.. haha.. oopss, tok ingat, mu xdok awek dok.. mung gay dok? ahahah, I'm Kema, i'm gay i'm ok"

Tanpa sempat aku mencelah, Supi menganas. hati aku berbara dalam tawa.

" Gay mung!". jawapan ringgas tanda malas.

" oo. Kiro meraikan cinta la ni.. " aku memulakan silat bahasa.

Supi diam, mimik muka nya menampakkan tanda setuju.. Supi tersengih girang.

" stakat tu jah romantik mung? dok rok chetong mu Supi.. haha"

Supi tergelak besar, " doh guane, acu kabo skit kat ku? mu bunyi ganah molek nah"

" Kalo mung meraikan cinta setiap 14 feb tiap2 tahun. Aku meraikan cinta setiap hari! Setiap hari utk aku adalah hari cinta. Setiap bisikan aku adalah ungkapan cinta , setiap hembusan nafas aku, aku meraikan cinta. Mazhab cinta aku adalah keikhlasan bukan Valentine DAy! Hadiah aku adalah kasih sayang bukan mawar meroh kuning biru kelabu.. Aku rindu awek aku tiap2 ari bukan setahun sekali. Kalo mung amik sehari raikan cinta, aku amik 365 hari raikan cinta."

"Oh nate, pedah molek.. haha" gelak Supi. Itulah housemate aku, Supi, aku cukup faham dengan hati budi dia, gelak itu tanda dia akui kekalahan.

Belom hilang gema ketawa Supi, aku menambah " Aku ado dua hari rayo jah, rayo poso nge rayo haji. xdok rayo lain doh. Allah wi duo butir ni jah.. Nok wat rayo Valentine ko, rayo gapo ko, xsoh jadi ore ah, jadi lembu.. Toke wi duo, panda2 nk wat tigo plok"

Pedas. Tapi ini cara kami, entah macam mana, tapi inilah cara kami. Memang berdarah hati, terbakar telinga mendengar, tapi kami faham, ni gaya kami. Supi masih tersengih sambil menghirup teh buatan sendiri.

Dah. itulah perasaan aku. dah terluah. Supi menzahirkan kerut dan tenungnya. ya, itu tanda die termenung. Kata-kata aku menghentak benak fikir Supi.

Apepun, aku mahu beredar. study plak. Perlahan aku menoleh membelakangi Supi.

" Sape awek mung ma?" terdengar suara Supi dari belakang.

Aku hanya mampu mengukir senyuman.

Dan aku tuliskan nama awek aku dengan bahasa lidah.

" Perjuangan!"




haduh, sepanjang intern langsung x update dowh

7jun - 14 jan, gua/saye/den/ana/aku intern kat Johnson & Johnson

laptop hilang, kete member eksiden, pegi sane sini, merantau, cari pasal, wat bisnes cari duit, jumpe org alim, lepak2, baca buku, bla3..

dan aku kembali setelah 8 bulan..

YE, hanya 8 bulan di KL, aku melihat dunia dari perspektif berbeza.
YE, mature than.
n 4 sure, me still me.

cont blogging~