Sunday, April 11, 2010

Adnan Sempit

aku tgok cite ni bukan kerana minat tetapi bila geng2 aku mula berkelakuan spastik dan pelik
skit2, "derr" - "mata ke mata", "kecik besar kecik besar" dll.

so, bile dikonpemkan mereka ciplak cite tu, aku pun layan gak.. cite 1jam lebey aku tgok lam 20 mint je.. part2 best shj..


part best 1:

abang: nan, ko tgok mate aku nan!

(tibe2 musik bebunyi)

adnan: ape ni bang?

abang: mata ke mata, turun ke hati, hati ke hati, hati-hati, bibir ke bibir, bicara janji, janji ke janji, tak ditepati~

gemok: ~kau yg membawa ku terbang, engkau lah jua......bla3~

abang: ko paham nan?

part best 2:

adnan: lu memang kemarok penampar gua r ( bagi pelempang kat mat rempit zack)

zack: oi

(mereka dipegang dari begadoh)

adnan: ape? igt gua takot.. gua tgok lu pon kecik besar kecik besar


part best 3:

(dalam lokap)

adnan: derr.. gua ade karier derr..

adnan: gua kene potostat ketas2 tuu, lu igt org besar tu reti ke nak potostat dokumen yg harge berjuta tu?

geng: hak ela nan, kalo stakat potostat ketas, mak bidan pon bole buat nan.. ape da

part best 4:

adnan: awaak! ( tetiba menangis, padahal tgah marah)

adnan: awak, muke saye ganas wak, muke saye ganas, saye rempit, tapi dalam hati, saya ade taman..


mengulas-

1. adab dan akhlak
- tgok r care mat rempit ataupon bukan mat rempit becakap..

- sedangkan Nabi saw. diturunkan utk menyempurnakan akhlak umat dan akhlak nabi bila ditanye kpd Aisyah rah. jwb Aisyah : akhlak Rasullah adalah al Quran.

2. kebersamaan

- tgok mat rempit dorank ade geng, sampaikan sanggup back up o tlg kawan utk begaduh. demi kawan, perasaan kebersamaan mereka cukup tinggi.

- hebat, tp syg rase kebersamaan itu di ikat pada kumpulan yg tak baek, kalo mampu di ikat bersama kumpulan yg membaiki masyrkt dll tentu besar impak nye kan?

3. salah paham

- dalam kalangan org ISlam, masih lagi x paham atau xnk paham yg berpakwe, makwe x wajar di praktikkan. x relevan..

- sedang jalan yg betol ade, gune khidmat org tgah lamar r kalo beminat ( bhs arab nyer ade org kate baitul muslim), tapi ni dok kilik porong g mari g mari

4. sabotaj, rasuah dan yg sama spesis ngn nya

- in i berlaku dalam realiti negara kite

- mana hilang duit royalti minyak kelantan terengganu sdang negeri ni xdapat hak mereka?
- mana hilang duit zakat berjuta2
- mana pergi keuntungan petronas berbilion
- kenapa org sape je dapat tender sdg brg x berkuaiti di beri
- kenapa, ke mana, mcm mane, bla3~

- realiti negara kite yg x dapat dinafikan, jadi mangsa adalah aku dan kawan yg lebih popularnya kami di gelar sebagai RAKYAT!

- tukar je la kerajaan kalo xnak berubah, 52 tahun tadbir tp perngai teruk xnak ubah-ubah. alahai, nasib badan.. ( aku org kelantan yg dizalimi eh, btw)

ini pandangan saya pada cite nih dan ibrah ( pgajaran) yg saya dapat, anda mcm mane ?