Thursday, April 15, 2010

Muzik bukan sekadar hiburan


Jalan yang efektif bagi menjaga diri anda dari kawalan di bawah sedar adalah dengan mengetahui bagaimana ianya berkerja.

Persepsi di bawah sedar adalah suatu proses ,proses yang dibina secara perlahan-lahan oleh juruteknik komunikasi , di mana anda menerima dan bertindak balas terhadap informasi dan tunjuk ajar tanpa anda sedar terhadap tunjuk ajar yang diberikan.

Menakutkan bukan?

Steven Jacobson , seorang penulis Kawalan Minda di Amerika, seorang juruteknik perfileman yang berpengalaman dalam menggunakan teknik bawah sedar di dalam media komunikasi.

Teknik bawah sedar telah banyak digunakan di radio dan televisyen.

Sedar tidak sedar, penipuan banyak digunakan untuk membentuk satu situasi yang tanpa disedari menyekat kebebasan seseorang dalam berfikir.

Dalam keadaan yang sama, media telah membina satu suasana atau keadaan di mana rakyat merasa huru hara,ketidaktenangan di dalam diri melalui penggambaran kacau bilau, kekejaman, huru hara dan tindakan yang tidak rasional.

Bermulanya Suatu Penaklukan Minda

Cara yang paling efektif untuk menawan seseorang adalah dengan memikat mindanya.

Kawal minda seseorang dan anda boleh mengawal badannya.

Kebanyakan orang tidak mengambil kisah terhadap perkara yang memberi kesan pada mereka secara tidak sedar.

Mereka kebiasaannya tidak tahu apa yang mereka ingin lihat, tetapi apabila ianya ditunjuk, benda-benda ini akan dikenali dan difahami.

Kemuncak dari pengawalan minda adalah untuk menyebarkan satu cara berfikir secara sedar di dalam minda masyarakat seakan-akan ”mimpi di siang hari”.

Menghentikan manusia berfikir dan minda mereka akan berada dalam keadaan yang paling baik untuk diatur dan paling mudah untuk dipengaruhi berbanding keadaan yang lain.

Prinsip pertama dalam mengawal minda adalah mengalihkan atau mengganggu perhatian dan fokus minda sedar terhadap salah satu dari lima deria (penglihatan, bunyi , sentuhan, bau dan rasa) bagi mengatur program di dalam minda bawah/separa sedar.

Semua orang tidak berfikir benda yang sama, tetapi semua orang berfikir menggunakan mekanisma yang sama – OTAK.

Salah satu kerja yang otak lakukan adalah berfungsi sepertimana sebuah komputer dan otak di bahagian kiri yang menggunakan bahasa telah dikenal pasti sebagai minda sedar.

Alat bagi minda sedar adalah perkataan ( pertuturan, tulisan dan pandangan) , gambar-gambar dan bunyian.

Minda sedar akan membeza-bezakan, manilai , menerima atau menolak sesuatu.

Kadangkala, jika kamu berfikir lebih mendalam terhadap sesuatu keadaan, lebih banyak yang akan kamu dapat dalam mencari sesuatu jawapan.

Jika ini berlaku,kamu akan membuat keputusan berdasarkan apa yang kamu rasa.

Albert Einstein pernah menyebut ” Aku tidak dapat memahami hukum asas alam ini melalui minda yang rasional. ”

Kekuatan pendirian adalah kekuatan minda separa sedar, dan otak bahagian kanan adalah pusat kretiviti, emosi dan pendirian.

Apa yang minda sedar faham dan percaya, minda separa sedar akan bertindak ke atasnya. Ianya bertindak seperti sebuah komputer.

Inilah hubungan antara keduanya.

Kamu memasukkan data ke dalam komputer dan komputer akan bertindak terhadap apa yang kamu masukkan.

Cuma, jika kamu memasukkan informasi yang salah, komputer tetap akan bertindak ke atasnya.

Dan jika kamu memberikan informasi yang salah atau orang lain memberikan informasi yang salah , minda separa sedar tempat menyimpan data tidak akan membetulkannya bahkan akan bertindak terhadapnya!

Jika kamu menghentikan minda sedar kamu dari berfikir dan membiarkannya kosong, maka minda akan berada di dalam keadaan yang paling bagus untuk dipengaruhi.

Keadaan minda yang sebegini dimana kamu akan berada dalam keadaan paling cepat untuk diaturkan. Keadaan minda ini seperti mimpi di siang hari.

Ingat, prinsip pertama dalam mengawal minda adalah mengalihkan tumpuan oleh minda sedar terhadap salah satu deria atau lebih untuk mengatur minda separa sedar.

Prinsip yang sama digunakan dalam ilusi, silap mata, dan propaganda.

Prinsip kedua dalam mengatur minda adalah PENGULANGAN.

Apabila seseorang memahami bagaimana akalnya berfungsi, maka mereka boleh memahami mengapakah Allah selalu mengulang-ulang ayat di dalam alquran tetapi melalui intonasi yang berbeza dan ada keadaan dimana disuruh diulang-ulang sesuatu ayat seperti alfatihah di dalam solat.

Dua konsep ini Allah telah gunakan untuk membentuk jiwa seorang hamba melalui agamanya.

Lihatlah pengulangan yang dilakukan terhadap alfatihah, Allah ingin membentuk jiwa manusia terhadap pengabdian diri dan penyerahan diri manusia semata-mata kepada Allah melalui pengulangan ayat ini satu hari 17 kali, setiap hari setiap waktu dan setiap rakaat.

Begitu juga , apabila kita faham bagaimana minda separa sedar berfungsi, kita akan memahami mengapakah kita disaran untuk membacakan , mengucapkan perkara-perkara yang baik, mendoakan di telinga anak yang sedang tidur, isteri yang tidur.

Bisikan yang tidak mengganggu tidur mereka, bisikan yang cukup seperti dua orang yang berbisik.

Walaupun mata mereka tertutup, bibir mereka terkunci, tetapi telinga mereka masih mendengar walaupun mereka dalam keadaan tidur. Hanya minda separa sedar yang banyak mendomiansi ketika ini.

Sesuatu yang berbahaya jika kita berkata-kata sesuatu yang tidak baik atau memasang sesuatu yang tidak sepatutnya kerana minda separa sedar tetap berfungsi walaupun minda sedar tidak berjalan. Dan minda separa sedar mempunyai kesan yang sangat tinggi terhadap tindak balas seseorang.

Minda separa sedar akan bertindak sepenuhnya terhadap apa yang diberikan.

Mudah untuk kita membentuk keluarga apabila kita faham sepenuhnya apa yang disyariatkan kepada kita.

Jika anda memahami perkara ini, bahaya bagi kalian mendengar lagu-lagu yang tidak tentu arah ketika anda sedang membaca!!

Ini kerana penumpuan sepenuh anda adalah terhadap buku, maka lagu-lagu tersebut yang dipasang akan terus ditanam didalam minda separa sedar kalian. Berhati-hati dengan perkara ini !!

Jika kalian memahami perkara ini, kalian boleh secara sedar mengawal minda kalian .

Membaca, sambil membuka lagu-lagu tentang kebesaran Tuhan.

Membaca sambil memasang ayat-ayat Quran.

Tidur sambil memasang bacaan alquran.

Minda sedar kalian tertumpu terhadap buku, dan minda separa sedar akan bertindak terhadap apa yang yang kalian tidak mengambil kisah sangat.

Kalian boleh mengawal jiwa , hati dan akal kalian dalam bertindak jika memahami bagaimana otak berfungsi. !!

Berbalik kepada poin kita, pengalihan tumpuan dan pengulangan melambangkan proses pembelajaran.

Bayangkan diri anda seda belajar di sekolah. Kamu sedang membaca buku.

Mata kamu fokus terhadap muka surat buku. Perkataan-perkataan di dalam halaman buku itu secara sedar ditumpukan oleh mata kamu.

Informasi yang kamu baca itu diaturkan secara terus kepada minda separa sedar.

Kamu tidak akan analisis dengan cara terbaik melainkan setelah kamu melihat sesuatu yang lain dari muka surat tersebut dan fikirkan terhadap apa yang kamu baca tadi.

Dari sinilah kamu akan punyai peluang untuk menyemak,menafsir , menganalisis segala informasi yang dibaca dan menerimanya sebagai benar atau menolaknya sebagai salah atau sesat.

Jika kalian menrimanya sebagai benar, maka ianya akan di atur sedemikian ke atas minda separa sedar.

Jika kamu menolaknya sebagai sesat, maka ianya diatur juga ke dalam minda separa sedar.

Bagaimanapun, jika informasi yang diberikan itu kamu tidak tahu ianya benar atau salah, akan timbul perasaan ingin tahu atau berbolak balik di dalam diri.

Kepercayaan anda terhadap sumber informasi akan menentukan sama ada kamu menerima atau tidak maklumat yang diberikan.

Jika kamu tidak percaya bahawa buku itu mungkin punyai maklumat yang salah , maka kamu akan menerima maklumat tersebut sebagai benar walaupun kamu masih tidak pasti atau tidak faham.

Ini menjadi benar di sekolah dimana adanya tekanan untuk menerima apa yang diberitahu sebagai benar kerana itulah yang diharapkan atau dijangkakan dan itu menentukan tahap kamu dan masa depan kamu.

Pengulangan informasi akan menanamnya kedalam minda separa sedar maka, penerimaan kamu terhadap kebenarannya menjadi satu keadaan yang disahut. Kamu menerima maklumat tersebut sebagai benar tanpa berfikir bila sahaja ianya didedahkan kembali kepada kamu.

Kuasa Dan Kekuatan Muzik


Fikirkan kembali suatu masa di mana kamu menjadi sedih dari muzik yang kamu dengar.

Ianya membuatkan air mata kamu mengalir (jika ada) dan kamu ada rasa di bahagian perut kamu satu perubahan dalam ketegangan otot-otot kamu.

Kuasa atau kekuatan muzik telah diakui sepanjang zaman.

Plato dan Aristotle percaya bahawa manusia boleh dikawal melalui muzik.

Ianya memberi kesan terhadap badan , minda dan perasaan kamu.

Bunyi menyebabkan perubahan terhadap komposisi kimia badan , tekanan darah, dan proses pencernaan dan penghadaman.

Bunyi yang tidak dapat didengar oleh kamu juga bertindak terhadap badan kamu.

Bunyi infrasonic berfrekuensi rendah akan memberi kesan terhadap organ dalaman kamu dan menyebabkan sakit kepala, rasa loya dan mual, kepeningan, pitam, dan lemah.

Muzik (rentak) yang cepat atau laju akan merangsang sistem saraf manakala rentak yang lambat akan mengurangkan rangsangan padanya.

Tubuh badan kalian sangat sensitif terhadap bunyi.

Bunyi menyebabkan getaran pada bahagian yang berbeza pada badan.

Nada yang rendah akan menggetarkan bahagian bawah badan dan nada yang tinggi akan menggetarkan bahagian atas terutama kepala.

Seorang bintang rock Jimi Hendrix pernah berkata ” Kamu boleh memukau manusia dengan muzik, dan kamu boleh menjadikan mereka berada dalam keadaan paling lemah dimana kamu boleh mengesyorkan sesuatu ke dalam minda separa minda mereka apa sahaja yang kamu mahu katakan . ”

Kebanyakan lagu rock yang popular pada hari ini banyak dibuat menggunakan heavy bass, lebih kuat dari melodi yang didendangkan.

Bunyi yang kuat, getaran frekuensi yang rendah ini akan memberi kesan terhadap kelenjar pituitari anda.

Kelenjar pituitari menghasilkan hormon yang mengawal tindak balas sex lelaki dan wanita.

Kerana itu, kamu akan dapati bahawa setiap kali ada konsert , habis sahaja persembahan,kebanyakannya kamu akan melihat gelimpangan kondom-kondom bersepah di sana sini.

Getaran frekuensi yang rendah ini akan menggetarkan bahagian bawah badan , dan ini akan menyebabkan muzik tersebut ”dirasakan” bagus.

Sesuatu yang perlu diambil perhatian adalah secara sedarnya, kebanyakannya lirik-lirik lagu rock tidak berapa jelas apa yang dituturkan.

Maka , di sini ingat kembali bahawa minda separa sedar mendengar semuanya walau kamu tidak faham / dengar apa yang diucapkan.

Pengulangan mesej atau berita adalah cara mengatur cara berfikir.

Kajian mendapati bahawa pengulangan terhadap apa yang didengari sama ada ianya dapat ditangkap atau tidak, menghasilkan suatu penerimaan bahkan sehingga menyukainya.

Jika kamu tidak mendengar mesej secara terang dan jelas, kamu tidak dapat membuat pilihan secara sedar sama ada menerimanya atau menolaknya.

Bila kamu tidak dapat membuat pilihan atau pilihan tersebut sudah ditarik dari kamu, maka mesej yang diberikan akan diatur secara terus ke dalam minda separa sedar tanpa kamu menyedarinya, maka ianya akan membuatkan anda hilang proses menganalisis dan membuat pilihan terhadap mesej yang yang ingin disampaikan.

Masa akan membicarakan tentang kesan langsung semua pengaturan ini.

Kesan ini boleh dilihat sama ada pada fizikal, psikologi, dan emosi/perasaan.

Kebanyakan orang tidak mengambil peduli terhadap perkara yang memberi kesan pada mereka secara tidak sedar kerana mereka tidak tahu apa yang perlu ditekankan atau dilihat pada sesuatu maklumat itu.

Bagaimanapun, apabila perkara ini diberitakan, maka ianya akan didisedari dan difahami.

Kajian juga sudah sedia mendapati bahawa minda separa sedar boleh membaca imej di cermin, mahupun imej terbalik atas ke bawah.

Ini juga diaplikasi terhadap perkataan yang disebut atau dilagukan secara terbalik. Fenomena ini disebut ”backward masking”.

Ada digunakan untuk merangsang sesuatu di dalam tubuh anda, sama ada kehendak membeli sesuatu, mendapatkan sesuatu atau apa sahaja.

Kumpulan The Beatles mula menggunakan kaedah pengunduran ini di dalam album White mereka dengan lagu ” Revolution Number Nine” .

Lagu tersebut secara jelas mengulangi perkataan ”number nine,number nine ” . Apabila ianya diputarkan secara undur, ianya menjadi ”turn me on, dead man”.

Dua ribu tahun dahulu, Plato menuntut penapisan yang ketat terhadap muzik yang popular di dalam republiknya. Nazi di Jerman, kerajaan menggunakan muzik untuk membina satu keadaan minda di dalam minda rakyatnya.

Kerajaan Soviet Union suatu ketika dahulu menentukan jenis apakah muzik yang boleh dimainkan dan diperdengarkan kepada umum.

Jika muzik adalah satu alat yang besar dan mempunyai kekuatan untuk mengawal di dalam kerajaan soviet Union dahulu, maka jalan yang sama juga digunakan seluruh pelusuk dunia.

Ingat, Ayatullah Khomeini , pemimpin utama Iran suatu ketika dahulu, memberikan situasi yang ketat terhadap siaran muzik secara meluas sebagai salah satu cara membina negara. Dan kini kita dapat melihat situasi di Iran sendiri (lihat apa yang baik).

Maka apabila kita sudah sedar betapa berkuasanya kekuatan muzik dan bunyi-bunyian, perlulah dengan sendiri memilih muzik apakah yang ingin didengari , mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam perangkap samar musuh.


saya ingin menjadi orang yg bijak, bijak memilih, bijak bertindak


- anda macam mane? -


- petikan diatas tidak dikarang oleh pemilik nicoretanku -

No comments: